Pedagogische werkwijze
Onze pedagogische werkwijze in het kort.
Deze twee zijn er heel erg op gericht om vanuit het kind te denken en te handelen. Dit houdt in dat we zoveel mogelijk materiaal aanbieden waar de interesse van het kind naar uit gaat. Kinderen leiden ons door hun ontwikkelingsfase. Door observeren zien wij waar wij het kind bij kunnen begeleiden en in kunnen stimuleren. Dit stimuleren doen we door activiteiten aan te bieden die bij de ontwikkelingsfase van het kind passen, (een baby kan nog niet schilderen, dus bieden we dit pas aan als je merkt dat het geïnteresseerd is als een ander het doet. Een kind laat merken als het bezig is met leren aan/uit kleden, dan kun je het dit laten proberen, maar helpen bij dingen die ook met een beetje aanmoediging niet lukken. Een kind klimt overal op, dan bouw je een hindernis, met wat kussens er omheen en leer je het kind hoe het er ook weer af kan klimmen). We spelen in op de interesse die bij het kind speelt en bieden daar activiteiten bij aan. De activiteit zal lang niet altijd zo lopen als je vooraf bedacht hebt, omdat je het kind laat ontdekken. Door dingen te vragen over waar het kind mee bezig is of materialen of ideeën aan te reiken kan je het kind stimuleren om verder te gaan denken en proberen, waardoor het zich verder ontwikkelt. Naast extra activiteiten zijn er ook de standaard activiteiten, zoals de maaltijden, het met elkaar zingen, slapen, boekjes lezen, dit zijn activiteiten waar alle leeftijden bij betrokken worden. (Deze activiteiten stimuleren de sociale en cognitieve ontwikkeling van kinderen) |
|